Tax Shelter is een fiscale regeling die de productie van audiovisuele werken en podiumwerken aanmoedigt. Het kan dus zijn dat bepaalde opdrachtgevers werken met de Tax Shelter regeling, waar jij mee zal samenwerken.
Als je opdrachtgever het Tax Shelter-regime gebruiken, moeten ze strikte voorwaarden volgen. Er is een lijst opgesteld waarin verduidelijkt wordt welke uitgaven en kosten in aanmerking komen en welke niet.Zo wordt bijvoorbeeld vermeld dat de inkomsten uit cessie of concessie (een overdracht of een gebruiksrecht) niet in aanmerking komen. Deze kosten worden belast als een roerende inkomst.
De factuur tussen Creative Shelter en je opdrachtgever is de volledige prijs voor je diensten, er wordt geen onderverdeling gemaakt tussen de rechten en prestaties. Het bedrag dat we ontvangen, wordt niet belast onder het fiscaal regime voor inkomsten uit auteursrechten.
Daarnaast heb je de tweede factuur, die tussen Creative Shelter en jou, daar wordt wel de onderverdeling gemaakt tussen auteursrechten en beroepsinkomsten. Hier is je opdrachtgever op papier niet bij betrokken.
De controlecel van Tax Shelter. Zij controleren niet alleen je opdrachtgever, maar kunnen ook kijken naar de studio's of bedrijven die bij hen in onderaanneming factureren, zoals Creative Shelter. Op deze manier kunnen ze ook nagaan hoe de betaling die we ontvingen van je opdrachtgever, verder wordt opgevolgd.
Daarom komt een deel van de factuur die je opstelt via Creative Shelter in aanmerking voor deze investering, het deel beroepsinkomsten. Je opdrachtgever kan er dus voor kiezen om dat deel aan te geven voor de investering. Informeer hen gerust als ze hier gebruik van maken, en ook van bovenstaande informatie. Zo weten zij ook meteen hoe de vork aan de steel zit.
Voilà, veel informatie, die je dus best communiceert naar je opdrachtgever. Transparantie is belangrijk.